>mata penaku punat papan kekunciku yang hilan satu persatu


mencari cahaya dari sudut yang kian gelap menyembunyikan sakit dalam langkah pendosa yang tersenyum . . .

Tuesday, 26 February 2013

...HANYA KERANA KAU YANG CUKUP INDAH...









...BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM...

HANYA AKU CAYANG KAU SOWANG (HACKS)

haha.. 

Sabuah lagi karya cap ayam yang terhasil bila neuron-neuron otak berhubung (kesan minum Anmum Essential) maka sel otak semakin cepat mencari input yang diterjemahkan melalui jari-jemari yang ligat menari-nari diatas punat kekunci (tapi ingatlah tarian itu bukan Gangnam style,kerana belia dan beliau benci Gangnam dan Harlem shake versi original or spicy).

Maka dengan ini bermulalah cerita ini.

Ingatlah wahai wanita-wanita yang aku hormati semuanya,aku menulis ini bukan kerana mencari salah dan silap tapi sekadar peringatan untuk diri aku sendiri kerana hidup aku memang dikelilingi wanita bukan kerana aku ramai peminat atau pun “aku skandal” tapi kerana aku dikelilingi wanita-wanita yang insyaAllah kearah menjadi wanita soleha untuk ibubapa dan suaminya (adik-adik akulah maksudnya ramai sangat perempuan).

Janganlah mudah percaya pada lelaki yang anda gelar Teman Lelaki (boyafriend) tu,sehingga anda tak kisah pun dia ajak anda ke rumahnya (kalau dia ajak pergi jumpa mak ayah dia ok juga) yang di huni rakan-rakan lelakinya yang lain.

Mana pergi maruah kewanitaanmu.Tahu tak betapa istimewanya dirimu wahai wanita sehingga pahalamu sentiasa belipat-lipat kali ganda disaat-saat engkau bergelar isteri nanti.Tidak kurang juga hebatnya jika engkau mendapat pahala syahid disaat-saat engkau meninggal dunia semasa melahirkan anak-anak soleh dan solehamu, dimana syurga mereka itu terletak dibawah tapak kakimu.

Jagalah keistimewaan itu.

 Allah pun sayang pada diri kamu wahai wanita,sehinggakan Allah beri korang “masa-masa istimewa” dimana pada masa itu dilarang kamu solat,sujud kepada-Nya sedangkan lelaki tidak.

Jadi,jika ada lelaki yang membuat hal sedemikian keatas korang (yakni yang diatas sekali tu),aku nasihatkan berfikirlah dulu sebelum kena.Cikgu aku ada pesan :

“...syaitan itu perlu ruang sebesar jarum jak untuk menggoda anak cucu Adam...”

Maka bayangkanlah,seberapa besar ruang yang engkau telah beri kepada syaitan jika engkau bertandang ke rumah dia.

Yang lelaki pun (termasuk diri aku sendiri),kita dilahirkan sebagai seorang pemimpin.Maka jika dah sukakan si dia tu (mandi tak kenyang,tidur tak basah) maka didiklah diri tu menjadi insan yang soleh,bukan bererti mesti menjadi sorang lelaki soleh tapi berusahalah dan tetapkan niat di dada untuk menjadi soleh, yang cintakan ilmu agar insyaAllah dapat kita pimpin rumah tangga kita sehingga ke syurga. 

Allah dah jadikan lelaki itu kuat untuk melindungi wanita yang secara fitrahnya lemah-lembut dan dengan sifat lemah-lembut itulah dia melayan karenah kita dan anak-anak nanti.

BUKANNYA

Kerana kita lelaki yang kuat dan hebat kita gunakan nikmat itu untuk merosakkan wanita-wanita di luar sana.

Dan bukan juga kerana sifat wanita yang lemah-lembut itu boleh mereka gunakan untuk menarik minat lelaki terhadapnya.

Nauzubillah..

Untuk aku dan semua.

P/S : Aku berbicara dengan jari bukan kerana aku baik dan sempurna,tapi aku berbicara dengan jari ini kerana aku tahu kita semua ingin jadi baik.Macam itu juga aku,jika aku salah korang betulkan insyaAllah kita sama-sama jadi baik..hehe

ISTERI : Apa buktinya abi cintakn umi sorang?abi nak berenangkah merentasi lautan  api pasifik?nak panjat gunung berapi pacak bendera cinta kita?
 
SUAMI : Umi (dengan muka cool dan selambanya), kalau setakat itu caranya nak buktikan cinta dan sayang abi pada umi baik tak payah.Siapalah yang nak mati hanya sekadar nak buktikan cintanya pada sorang pompuan jak pun.

ISTERI: Hurmm..(isteri merajuk)

SUAMI : (suami datang dari belakang peluk erat-erat,cium kepala ister sambil bisik di telinga isteri dia).Umi,abi dah butikn cinta dan sayang abi pada umi.PERTAMA:Abi tak nak bercinta dengan umi bila pertama kali jumpa umi.Abi pendam perasaan mengadu pada Allah lepas tu abi cuba dalami ilmu agama dengan harapan bila abi dah dpt dalaminya abi akan pinang umi dan didik cinta kita ke jalan yang di redahi Allah.Alhamdulillah skrang abi dah dpt dah umi,isteri abi yang manja sangat ne.KEDUA:Bila kita dah ada anak nanti abi akan didik mereka betul-betul supaya mereka dapat doakan kita bila kita dah tak ada lagi di dunia ne.Masa itu bila abi pergi dulu dari umi,abi bolehlah berasa lega dan mampu menunggu umi d pintu syurga nnt (bukan dalam lagu tu taw ne betul-betul).Kalau setakat nak merentasi lautan api tu,itu nak pecahkan Malaysian Books of Record jak tu sayang ..cinta Abi jauh lagi dari itu..Rekod dia Allah yang pegang..^^

ISTERI: (mengalirkan air mata sambil berpaling ke dada suaminya dan mendakapnya erat-erat) Terima kasih abi kerana sudi jadi imam umi.Terima kasih kerana sudi jadi ayah dan bukannya teman lelaki kepada anak-anak umi nanti.Sayang abi sangat-sangat.

JANGAN KERANA CINTA AKU DI NERAKA

>mata penaku punat papan kekunciku yang hilang satu-persatu<

Saturday, 23 February 2013

...ADA APA DIBELAKANG AKU...







...BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM...



Sabuah karya anak omak aku.(aku tak pandai buat lawak,tapi bila aku buat orang semua takut nak senyum..haha)


ANAK EMAK A : kau kerja apa?

ANAK EMAK  B : dokter.

ANAK EMAK A : hebatnya kau.Jelez dengan kau.

ANAK EMAK B : tak adalah biasa jak (dalam hati..hahahahahaha).

ANAK EMAK A : berapa gaji kau??dah kawen belum??aku ada adik seorang baik punyeeee....

ANAK EMAK B :  (-_- “)


(ADA TAK ORANG TANYA KAU ANAK SIAPA??SIAPA YANG LAHIRKAN KAU??)


Hurmmmmm...

Aku lahir dari rahim seorang wanita.
Sakitnya dia melahirkanku umpama tulang belakangnya di patah-patahkan.

Aku membesar dari kudrat yang lemah seorang wanita.


Seorang wanita yang selalu berkata :

“...nak, mak bukan apa,semua yang mak suruh pun untuk kebaikkan kau juga.Mak esok lusa dah mati yang tinggal kau.Mak tak nak tengok kau hidup terabai bila mak tak ada...”


Itulah mak aku.


IBU tu wajah terindah dalam hidup ini.


Mak aku selalu pesan :


 “...Allah tak akan hantar terus malaikatnya kepada kita untuk menegur kita apa yang baik dan apa yg buruk TETAPI Allah kirimkan kita ibubapa kita utk membimbing kita...”.


Di sebalik kehebatan kita hari ini,ibu kitalah di sebaliknya dan dialah orang yang sentiasa berkerja di belakang tabir bila mana nama kita di sebut-sebut oleh org ramai atas kejayaan kita.


Alhamdulillah ya Allah untuk ibu aku dan ibu-ibu yang lain.


Ada ibu ne,tak sanggup melihat anak dia kelaparan,dia sanggup tebal muka utk meminjam duit,tapi apa yg dia dapat bukan duit,tapi rasa terhina diperlakukan seperti orang bodoh,tak dapat duit tapi kepenatan dan hinaan.


Cuba fikir kenapalah dia sanggup menebal muka meminjam duit?


(aku memang suka tanya soalan dan aku jawab sendiri.. -_-)


Kenapalah dia hanya terima hinaan itu?kenapa?


Kerana semuanya kerana ANAK-ANAKNYA YG KELAPARAN DIRUMAH.


Hebatkn ibu.


Telefonlah mak tu jangan nak “LEBIU-LEBIU” sangat kat makwe pakwe kita tu.

Janganlah nak telefon “boyafren/gilafren”  jak.


Jangan sampai dokter yang telefon kita bagitahu kita,

MAK DAH TAKDE.


Rindu plak dengan mak aku..aishhhh.

huhuk..


Untuk aku dan semua.


“...mak nanti bila dah besar nanti Acap belikan mak sebidang tanah,rumah dan kedai macam yang mak idamkan tu...”

“...eh,kau ingat kau tu kecil lagikah Cap.Umur kau tu dah 20 dah...”

“... -_-....”  (hahahaha..baru tersedar dari lamunan)




>mata penaku punat papan kekunciku yang hilang satu-persatu<

Friday, 22 February 2013

...AKU ADA KERANA KAU ADA...







...BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM...



Cerita ini adalah buah fikiran dari fikiranku yang sedang berfikir untuk  menulis sesuatu yang insyaAllah membawa kita untuk berfikir kembali. ^^


Pada suatu hari (bedtime story mood activated), ada seorang wanita.Wanita yang lemah luarannya tapi dalamannya masya Allah hanya Allah yang lebih mengetahui kekuatan hamba-Nya itu.


Lelaki kesayangannya,yang dia beri seluruh jiwa dan raganya, selalu membuat hatinya terluka dan tak henti-henti berfikir siapa dia disisi “imamnya” itu sehingga dia dilakukan seperti wanita yang tidak lebih dari seorang pemuas nafsu yang tak punya hati dan perasaan untuk disayangi dan dimanja.


Bayangkan,bagaimana sebuah mahligai bahagia itu sekelip mata sahaja berubah menjadi sebuah drama yang tak seindah realitinya.

Agak perit jika dibayangkan,bagaimana dia boleh menjadi begitu kuat dan masih mampu bersabar sedangkan lelaki itu adalah lelaki yang dia berkongsi hidup selamanya (selagi masih bersama,selagi itu penderitaan berlanjutan) bukan lagi “boyafriend”nya yang bila putus sahaja perit itu tetap ada tapi insyaAllah pasti terubat jua cuma perlukan waktu sahaja (tahukah anda, luka dijari perlu masa untuk sembuh..??).

Fikirkan kembali.Sedangkan bila seseorang itu putus cinta sahaja,dah ada dah yang nak bunuh diri,benci pada golongan tertentu (lelaki/wanita),update status FB mula nak maki hamun orang dan berbagai macam lagilah karenah yang kita boleh nampak. 


Tapi..


Bayangkan pula bagaimana perasaan wanita itu??itu bukan lagi putus cinta tapi seperti putus harapan untuk bahagia masih juga mampu meneruskan hidup bersama “drama” itu.


Kenapa masih bertahan..??


Kerana dia bertahan untuk anak-anaknya.


2 benda yang dia selalu pesan pada anak-anaknya..


“...biar macam mana perit pun kehidupan mak ne,mak nak kamu tetap hormat pada ayah kamu tu.Dialah satu-satunya nak ayah kamu.Mak tak nak kamu hilang kasih sayang ayah seperti mana mak dulu.Sungguh perit hidup tanpa ayah makan pun harap ihsan orang, itu pun kena tahan maki dari mereka juga baru dapat makan, kalau tak, tahan lapar jaklah.Harapkan kerja mak mana mampulah nak tampung selama sebulan.1 lagi,Jangan jahat adik-beradik.Dulu mak sanggup kena maki untuk makanan, yang makanan itu semata-mata untuk adik mak,pak cik kamu sekarang.Saat-saat mak dimaki tu mak tahan jak,air mata mak bagai nak jatuh jak tapi mak tahan tuk adik mak.Mak tahu mak Cuma tumpang makan.Mak sedar bila mak melawan nanti pasti tak ada makanan masa tu.Mak dan pak cik kamu mana ada pelajaran,mengeja pun tak pandai,sebab apa..??sebab mak tak ada ayah waktu tu,atuk kamu meninggal awal.Kamu kena belajar bagus-bagus jangan warisi nasib mak ne.Itulah perjalanan yang Allah atur untuk mak.Kerana dia tahu disitu ada kehidupan yang baik buat mak,kerana mak ada KAMU.Ingat pesan mak,jangan sesekali kamu MEMBENCI AYAH KAMU...”


Dalam hati wanita itu,aku rasa telah teruk berparut jiwanya.Bila terluka ditampal.Terluka,tampal.Sehingga begitu banyak parut  hasil tampalan itu.


Hrmmm..buat kamu-kamu dan kita-kitalah ne..Aku tahu putus cinta itu sakit.Tapi fikirlah ianya kan menjadi lebih sakit bila kita tak mampu lagi meneruskan hidup selepas itu (kenapa bila kita “bercouple” kita rasa tak mampu lagi nak teruskan hidup ini,tak ada semangat dan berbagai macam..??kerana dalam perhubungan itu tak ada benda yang kita harus bertahan hidup dengannya melainkan dosa maksiat yang kita tak sedar).


Hidup ini adalah anugerah.Hargailah anugerah itu.Cinta itu milik Allah Tuhan yang Esa.Bila Dia izinkan tak ada yang mustahil dalam hidup ini.Teruskan hidup ini untuk mencari apa yang dicari sebenarnya.


Untuk aku dan semua.


Sayang mak dan ayah aku sangat-sangat serius andai mak dan ayah aku tahu (manjanya aku..haha).



>mata penaku punat papan kekunciku yang hilang satu-persatu<